fredag den 22. november 2013

Jødisk sabbat

Jødisk sabbat.... Jeg får så mange oplevelser herovre, som jeg aldrig havde regnet med! Her til aften fejrede vi sabbat med dad's side af familien (onkel, tante, fætter (Ben), bedsteforældre (Nanna og Pappa))Hver fredag byder jøder den hellige hviledag, Sabbat, velkommen ved at have familiemiddag. Familie er generelt en meget vigtig ting for jøder, så selvom vi spiser sammen hver dag, er det vigtigt at have familiemiddag hver fredag. Her til aften var det mere specielt, idet vi fejrede det sammen med resten af familien.
Vi tog hjem til onkel og tantes hus, og så fik jeg lært dem lidt at kende - jeg har nemlig kun mødt dem en gang før. Til selve middagen startede vi med at få en lille jødisk bog - Tora(bibel)/ bønner/ sangbog ... Den var i hvert fald på hebraisk (hvilket de alle kan tale), og den var skrevet den omvendte vej! Helt omvendt på alle måder man kan forestille sig! Man læser endda fra højre mod venstre, nedefra og op! Vi brugte lidt tid på bønner og sange (jeg sad bare, for jeg taler jo ligesom ikke hebraisk :-) ). Det var en meget speciel oplevelse!
Vi havde også den jødiske lysestage - en menorah - stående i spisestuen! Selve middagen var kosher (jødiske spiseretninger). Og vi havde også det flettede brød! :-) Jeg fik 2 gaver her til aften pga. Hanukkah i næste uge! Jeg fik et gingerbread house af nanna og pappa. Og så fik jeg et gavekort af tante og onkel. Tideligt jul! :-D
Efter maden gik vi alle 5 unge (mig, Becca, Miriam, Emi, Ben) nedenunder og spillede bordtennis! Vi havde det vildt sjovt nedenunder! Det var en dejlig aften!
– M

Kagehus!!! Jeg har aldrig haft et før!! YAY



1 kommentar:

  1. Hej!
    Først og fremmest elsker jeg virkelig din blog!
    Men jeg vil egentlig spørge, om du kender nogle blogs om folk i Australien? Der skal jeg nemlig selv til næste år. :)

    Knus,
    Johanne

    SvarSlet