fredag den 8. november 2013

Jødisk gudstjeneste

Så har jeg prøvet det med - jødisk gudstjeneste i en synagoge. Jeg får virkelig prøvet en del herovre, som jeg aldrig havde troet, jeg ville komme til at opleve!! :-)
Som jeg har skrevet før, så er min værtsfamilie jødisk. Så her til aften tog vi i synagoge med bedsteforældrene. Det var lidt pinligt at gå derind og finde min plads, for jeg kom 10 minutter for sent!! Jeg kom direkte fra den koreanske resturent, hvor jeg havde været med den internationale klub fra min skole, så det var lidt uheldigt. Det tog nemlig tjenerne 45 minutter at få styr på alle vores regninger! Jeg kunne heldigvis få et lift fra en i klubben i sidste øjeblik! Det er skønt, at amerikanere er så søde til at give en et lift - for man kan virkelig ikke komme nogle steder uden!! Tro mig!!
Det var meget anderledes, end hvad jeg før har prøvet. Det var på hebraisk, når de sang og bad!! Der var heldigvis engelske oversættelser i deres Tora (bibel), men jeg havde ingen ide om, hvad der blev sagt. Men da rabineren talte, gjorde han det heldigvis på engelsk. Jeg ved ikke, om I ved det her, men hebraiske bøger starter bagfra, og man læser fra højre mod venstre!! Begge mine værtsforældre kan tale og læse sproget, og mine værtssøstre enten kan eller er i gang med at lære det! Det er ret vildt! Specielt fordi hebraisk jo ikke engang har bogstaver men tegn!
Det varede kun 1 time her til aften - normalt er det 2 timer! Min værtsfamilie går ikke særlig tit, så her til aften var en god aften at prøve at se, hvordan en jødisk gudstjeneste foregår.
Her  den 27. (varer 1 uge), er der Hanukkah, som jo er en jødisk helligdag/uge. I år falder den hen over Thanksgiving, så det bliver en "Thanksgivukkah" eller "Hanukkahgiving" (der er mange sjove sammensætninger). Vi tager til St. Louis (storby i Missouri (nabostaten)) sammen med familie i den uge. Jeg glæder mig! :-)
– M

Ingen kommentarer:

Send en kommentar