lørdag den 19. april 2014

Passover

Jeg håber, at i alle har nydt jeres påskeferie – sådan en har vi ikke herovre! :-)
Vi har dog haft ”Passover”, som er en hellig jødisk uge, hvor de ikke må spise korn og kornsirup (som er i alt) i en hel uge! Min værtsfamilie gør det, men det gør jeg dog ikke! Det er for at mindes dengang, vhro jøderne flygtede fra Egypten.
I mandags og tirsdags var der ”Seder”, som er de 2 store middage. Mandag var vi hjemme hos onkel, tanke og fætre og kusiner. Vi sad ved bordet med sange, bønner og historier, som skulle læses i 2 timer, før vi der var middag! Man starter med fiskekage, ½ æg, salat, peberrod, kanelæbler, og persille, som man dypper i saltvand, som en del af en bøn. Der er også en form for kiks, som hedder Matza, som kun er lavet af mel og vand! Ingen salt eller noget andet! Der er en masse ting man skal gøre med dem! En af kiksene bliver gemt, og så skal børnene finde den. En anden bliver spist først, og en tredje skal man lave en sandwich ud af med det på tallerkenen. Derudover skal de voksne igennem 4 glas vin! Man skænker også et ekstra glas vin til ”Elisja”, og der er et tidspunkt, hvor man åbner hoveddøren for ham, hvis han pludselig skulle komme.
Det var kortere om tirsdagen, da vi havde et par af 20 mennesker på besøg! Vores Seder tog kun 15 min. og så kunne vi spise! :-)
Det har helt klart været nogle dage, som jeg ikke havde regnet med at jeg ville komme til at opleve i år, men meget interessant og lærerigt!

– M

Værtsfar Randy

Jeg har lavet krukken til højre i keramik!

Forret og programmet


Matza

Man tager 1 dråbe ud af vinglasset for hver af de 10 egyptiske plager

Åbner døren for Elisja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar