tirsdag den 13. august 2013

Cross Country


I dag var det blevet tid til tryouts. Jeg stod klar kl. 06:15, så jeg kunne være til træning kl. 07:00. Jeg var mindre nervøs i dag end i går, men jeg var stadig virkelig nervøs. Vi startede jo med at løbe de 2 miles (3,22 km.) hen til startlinjen. Og så gik vi direkte i gang med timetrial som var 3 miles (4,83 km.). De 3 miles skulle løbes på 28 min eller mindre.
Det var simpelthen noget af det hårdeste! Jeg har været på ferie den sidste måned, så det har været svært at komme særlig meget ud der. Derudover er jeg stadig vildt jetlaget og i det hele taget bare udmattet fra alle de nye indtryk. Derudover har jeg aldrig løbet i det område før – og dårlig nok i dette land og klima! Alt dette spillede nok ind, da jeg løb. Jeg har nemlig løbet de 3 miles derhjemme, før jeg rejste på de 28 min. rent. (Der løb jeg dog ikke 2 miles lige før!)
Min tid var 29:30. Jeg blev nødt til at stoppe et par gange, og det var så varmt, at jeg fik det dårligt. Jeg kastede faktisk op en smule! Jeg havde det bare så dårligt! Også fordi jeg er bedst til lange distancer i mit eget tempo ikke det her!
Jeg har ét til forsøg på torsdag kl. 5.45 om morgenen. Og så er der træning samme tidspunkt til og med lørdag. Og så fra på mandag starter træningen kl. 15 hver dag. Men jeg talte med nogle af pigerne, og de fortalte mig lidt om den daglige træning. Mandag: løbe 6-7 miles (9,7 km – 11,3 km). Tirsdag: bakketræning. Onsdag: løb igen. Torsdag: Hurtigløb på kortdistancer (track). Og fredag er igen: løb. Lørdag: stævner på 6-7 miles. Det  var noget i den stil.
Det er jo helt sindssygt! Jeg ved med mig selv, at jeg vil hade de 2 timer af min dag, som er 6 dage om ugen. Det er alt for ekstremt, og specielt når det er 10° varmere om eftermiddagen, end det er til morgentræning. Jeg føler jo, at jeg er kommet på et idrætsakademi!
Jeg har i stedet besluttet, jeg vil løbe hjemme i mindst 30 min., mindst 5 dage om ugen. Så vil jeg lave backstage-stuff i dramaclub hver dag, hvor Whitney er. Og så vil jeg lede efter en løbeklub uden for skolen, og deltage i alle mulige velgørenhedsløb. Derudover er der skoleklubber (ex. photography club, world cultures club, healthy living club…) som mødes 1 gang om måneden. Og så vil jeg prøve youth group om søndagen med Whitney og Maggie. Min værtsfamilie har flere ideer til ting, jeg kan gøre uden for skolen!
På denne måde behøver jeg ikke gå til noget 2 timer 6 dage om ugen, som jeg ikke har lyst til. Og jeg kan stadig blive ved med at nyde at løbe. Og jeg har stadig tid til at have et liv uden for skolen. Jeg er ret glad for den her løsning.
– M

mandag den 12. august 2013

Totally awesome!!


Hej alle sammen,
Jeg ved, at mange af jer har ventet på, at jeg ville skrive, så her kommer det endelig. Jeg har bare haft så travlt herovre. :-)
Min værtsfamilie er bare endnu mere fantastisk, end jeg nogensinde kunne have drømt om! Her i onsdags, da de kom og hentede mig, havde de en buket blomster med, som Nate (værtsbror) gav mig! Og så bagefter fik vi taget vores allerførste familiebillede. Det var så vildt at se dem for 1. gang i virkeligheden! Jeg følte jo, at jeg kendte dem i forvejen, men samtidig havde vi jo aldrig mødt hinanden før. De var så glade og spændte – ligesom jeg var.
På turen hjem til Overland Park, var jeg helt vildt fascineret af, hvor grønt der var alle steder! Der er virkelig bare træer alle steder – kæmpe store smukke grønne træer! Og bilerne er helt enorme! Og husene er så smukke! De er både bygget af træ og sten på en helt speciel måde!
Huset vi bor i, er meget større, end jeg havde regnet med, idet der er halve trapper, så der er vidst 5 etager på en måde! Mit værelse er skønt – ret stort og lige ved siden af Witney’s værelse og mit eget badeværelse. I velkomstgave fik jeg skolesager, en fin pung, t-shirts, sokker og en fed taske!
Whitneys BFF, Maggie, og Maggies kæreste Matt kom over den aften. Jeg er vild med Maggie – hun er simpelthen skøn! W og M bagte en kæmpe cookie med det amerikanske flag, og så stod der ”Welcome Michelle”. :-)
Da vi spiste aftensmad bad vi aftenbøn, hvor vi holdte hinandens hænder. Det har jeg aldrig prøvet før! Men det var sjovt at prøve! :-)
Alle i the Klump family joker hele tiden, og vi griner non-stop! De er så skønne at være omkring! Og de synes, at det er så sjovt og helt fantastisk, at jeg er sarkastisk! Haha, det er så fedt!!
Vi har også været ude og købe en helt masse! Hver dag starter selvfølgelig i Starbucks – hvor alle er så enormt søde! Jeg fik endda en gratis kaffe, og alle ville sige hej til ”Michelle – the Danish exchange student”! :-)
Vi fik købt skoleuniformsnederdele, skoleting osv. Og så frokost på IHop! Vi mødtes også med inspektøren, hvor vi fandtfrem til, at jeg skal være junior. Om aftenen skulle W på sin camp (indtil mandag = i dag), så Andrea (værtsmor) foreslog en hyggeaften for kun os to. Vi tog i biografen og se ”We are the Millers”. Vi havde en vildt skøn aften! Og hun kalder mig allerede sweetie, honey, my darling, baby osv.! Det er så dejligt! Den aften fik de min velkomstgave – 5 kopper fra Illum med malet tegninger af steder i København.
I forgårs var jeg ude og løbe for 1. gang her i USA, og selvfølgelig faldt jeg! Jeg har store hudafskrabninger på albuerne og den ene hofte og så blå mærker på knæene! Ret irriterende, men jeg overlever. :-D Hehe
Den aften (lørdag) var jeg sammen med Maggie hele dagen! Vi var ude og shoppe, og så babysittede vi om aftenen. Jeg var hjemme 10 min før min curfew (dvs. 23.50). Vi havde det så sjovt! Vi grinte sådan 90% af tiden! Haha, og hun opdagede desværre, hvor let jeg er at forskrække, hvilket hun fik udnyttet godt og grundigt!
I dag var det meningen, at der skulle være tryouts til cross country (kl. 07.00). Men det regnede, lynede og tordnede så meget, at de blev nødt til at udskyde til i morgen! Fik dog mødt en masse super søde piger! Håber jeg kommer med på holdet! Vi har træning helt indtil lørdag med, hvor vi træner om morgenen. Onsdag til fredag er der træning kl. 5.45!!! I know, de er lidt sindssyge herovre! Haha. :-)
– M
PS. Mit gamle nummer er slettet (0045-24429754). Jeg har i stedet fået mit nye amerikanske nummer: 913-9536016. Jeg svarer nok ikke på SMS og opkald idet det er for dyrt, men jeg bruger facebook, skype og mail ( michelle.sand@mac.com)







onsdag den 7. august 2013

Afrejse og afsked


Efter mange timer i flyet sidder jeg nu i et hotelværelse i Houston, Texas. Her er klokken 21.10 om aftenen, men i mit hoved er klokken 04:10 om natten! Det er nu 24 timer siden, jeg forlod mit hjem i Danmark. Selvom det blot er 24 timer siden, føles det som meget længere – så meget er sket siden!!
Det var virkelig hårdt at sige farvel til min familie, som kom aften før, jeg rejste. Der var masser af tårer i hvert fald. Jeg blev desværre først sent færdig med at pakke, så jeg kom i seng kl. 00.00. Men lige inden kom min mor ind med et par ting. Hun havde en lille bitte pakke, som jeg skulle åbne i flyet, bogen med hilsner, hvor der var blevet tilføjet fra familien, samt en lille pakke og kort, som jeg først må åbne til min fødselsdag! Jeg blev virkelig rørt!
Men da jeg så endelig kom i seng, krammede mor og jeg godnat, og så begyndte vi igen at græde! Vi prøvede begge at sove, men jeg lå lysvågen i 2 timer uden at kunne sove! Så gik jeg ind til mor kl. 01:45, og så faldt jeg i søvn inden for 5 minutter.
Vi skulle jo allerede op kl. 03.00! Det var virkelig hårdt at vågne med så lidt søvn bag sig! Da vi alle fem sad i bilen, sad jeg og holdte om Becca og Christian på bagsædet. Becca græd, som selvfølgelig fik mig til at græde!
Klokken 5 stod vi klar i lufthavnen sammen med alle de andre udvekslingsstudenter. Vi stod der egentlig noget tid, men efter check-in fik vi 5 minutter til at sige farvel. Det var virkelig noget af det hårdeste, jeg nogensinde har gjort! Hvis ikke det hårdeste! Med min familie i armene med tårerne trillende ned af kinderne. Far sagde: ”Jeg elsker dig. Jeg er stolt af dig! Go kick some ass!” :-D
Da jeg stod der på rulletrappen på vej op - vinkende til min familie, imens jeg kunne se mindre og mindre af dem – tænkte jeg bare ”Hvad fanden laver jeg! Hvad har jeg gang i?!” Det var så hårdt! Det blev heldigvis hurtigt bedre, da jeg fik tankerne på, hvad der ventede!
Vi var en gruppe på 7 danskere, som skulle til Texas sammen. Af dem kendte jeg 4 i forvejen fra tidligere camps i Danmark. Af os 7, skal 2 blive i Texas, og vi er 5 som skal til Kansas og Missouri. Det var virkelig hyggeligt at have hinanden, så vi kunne holde sammen og hjælpes ad med det hele. Vi sad alle ved siden af/bag ved hinanden. Jeg sad imellem to drenge – Rasmus og Oliver. Det var vildt hyggeligt!
Den lille flyvegave fra mor, var en mini-bog med små quotes, om hvad man kan udrette i verden, og om at holde fast i den man er. I den havde hun så lagt mærkater ind ved nogle af dem, som hun ville fremhæve. Det var sådan en fin tanke!
Vi mellemlandede jo i London i 2 timer, hvorefter vi så fløj 9,5 timer til Texas! Det var en vildt lang tur. Og der var så meget turbulens, at det var helt svært at sove! Men igen – det var virkelig hyggeligt! Jeg fik også læst brevene/hilsnerne i bogen! Lad os bare sige, at jeg er taknemmelig for den pakke kleenex, mor havde lagt sammen med den!
I Houston brugte vi hele 1,5 time på at stå i kø til immigrations! Vi blev så hentet i lufthavnen af AFS og kørt ud til Hyatt Hotel. Her fik vi aftensmad, mødte nogle af udvekslingsstudenterne fra andre lande i verden, og så fik vi langt om længe udleveret værelsesnøgler! Jeg har mit helt eget værelse!! Det er så lækkert! Det er kæmpe stort, og hvor var det rart med et bad oven på den her lange tur! I morgen vækkes vi kl. 4, så vi kan køre til lufthavnen igen kl. 5. Så flyver vi til Dallas, Texas. Og derfra flyver vi til Kansas City, hvor vi langt om længe mødes med vores værtsfamilier! Jeg er så spændt!
Selvom jeg ved, at jeg er i USA, er det egentlig ikke rigtig gået op for mig endnu! Altså det er min årelange drøm, som jeg skal til at udleve – som jeg udlever! Jeg kan ikke helt tro det, for det er så vildt!
– M





tirsdag den 6. august 2013

Den sidste uge i Danmark


Så er jeg kommet til den sidste dag i Danmark. Det er simpelthen så underligt! Alt hvad jeg har gjort, set, oplevet, lavet i denne uge, har været for sidste gang i et helt år!
I løbet af sommeren har jeg været en del steder. Jeg har været i Frankrig, Firenze, Monaco og Schweiz med min familie, hvilket var virkelig dejligt! Jeg er glad for, at vi lige kunne tilbringe noget rigtig kvalitetstid sammen, før den store dag. Det samme med min fantastiske veninde Christine! Jeg besøgte hende 1 uge i Portugal, hvor vi virkelig hyggede os.
Jeg har også fået løbet en del her i ferien. Både i Hornbæk (sommerhus), Frankrig og Portugal. Nu har jeg så også været ude en del gange herhjemme, og i går kunne jeg løbe på den rigtige tid, som jeg skal kunne til tryouts på mandag til cross country holdet.
Hele denne uge er gået med at sige farvel til alle dem, jeg holder af! Det er lidt hårdt at skulle sige farvel til en ny stort set hver dag! Jeg ved, at det kun er ”på gensyn”, men alligevel ved man aldrig, hvad der kan ske på 1 år, og i det hele taget, indser man, hvor meget man kommer til at savne dem allesammen.
Jeg har allerede sagt farvel til alle mine andre venner og veninder. Tilbage i slutningen af juni, havde jeg inviteret 13-14 stykker til Laser-tag, som var helt utrolig sjovt! Alle gik vildt meget op i det! Og så tog vi hjem til mig og grillede bagefter. Christine havde lavet en bog til mig, hvor hun havde skrevet en lang hilsen i. Og så fik hun alle andre til også at skrive en hilsen. De varmer virkelig, og den bog skal jeg helt sikkert have med til USA! Jeg fik faktisk også en del gaver! Både smykker, en ”USA bucket-list”, bogen, fremtidige gaver, som sendes, når jeg er afsted osv. Det var virkelig en helt fantastisk dag!!
Med hensyn til at pakke er jeg desværre kommet ret sent i gang – dvs. i dag!!! Det er ret vildt, men det er altså svært at pakke til 1 år! Desuden har jeg brugt 2 dage på at rydde ud i mit værelse. Jeg har været igennem alle kasser, skabe, kurve osv. Jeg har smidt 3 sække tøj ud og 4 sække med diverse gamle ting osv. ud!! Så nu er der god plads, når jeg kommer hjem til det, jeg køber i USA. :-)
Det har jo også taget en del tid, at se dem jeg ville se. Der kan sagtens gå en hel dag med bare at se én. Så har Christian haft fødselsdag, hvor jeg skulle sige farvel til lidt flere. Og så har Becca og jeg haft en søsteraften, hvor vi tog ud og spiste sushi.
Jeg fik mig også en overraskelse, da jeg åbnede min mail, og så 6 mails fra min søde veninde Melissa. De indeholdte alle 1 video hver. Den 1. var en hvor hun fortalte hvor meget, jeg betyder for hende osv. Den kunne jeg ikke lade være med at tude over. Den var bare så sød!! Og de sidste 5 indeholdte et ”crash-course” i katolicisme, det at gå i kirke derovre samt gode råd. :-) Hun er jo selv katolik, så det var ret nyttigt. Tak Meli! :-)
Her i går kom Christine så hjem til mig for sidste gang! Hun hjalp med at rydde ud, og vi hyggesnakkede osv. Om aftenen fik vi frikadeller. Hele ugen har vi nemlig fået danske retter. Det endte med, at hun blev og sov her. Det var godt nok mærkeligt at sige farvel i dag, da hun skulle hjem! Da hun var gået, så begyndte mor at græde. Jeg tror, at det for 1. gang gik lidt op for hende, at jeg altså skal rejse, og at vi snart skal sige farvel!! :-( <3 Jeg kunne ikke lave være med også at knibe en tåre, da min mor stod der og græd!! <3
I dag er ret meget gået med at lægge tingene frem, som skal pakkes. Bliver nok nødt til at fjerne halvdelen, men den tid, den sorg!! Og så kom far tidligt hjem fra arbejde, så vi spontant kunne tage på havnen og spise frokost! :-)
I aften kommer nogle stykker fra familien et par timer til aftenkaffe. Den tror jeg bliver ret hård!! <3 Men vi skal vel tidligt i seng, for jeg skal op kl. 03.00, så vi kan køre kl. 04.00. Jeg skal nemlig være i lufthavnen kl. 05.00, så jeg kan flyve kl. 07.25!
Mens jeg sidder og skriver det her, har jeg lige fået en SMS fra min farmor. Der står: ”Hej søde. Tror du ikke, jeg skal blive hjemme i aften? Jeg er allerede begyndt at sidde og tude. Knus bedste.” Uhhh det bliver hårdt i aften!!
Alle bliver ved med at spørge mig, om jeg er nervøs. Men det er jeg faktisk ikke. Jeg er helt vild med min værtsfamilie – jeg føler jo allerede, at jeg kender dem. I over en uge nu har Whitney været på camp, så jeg har ikke kunne skrive med hende. Men jeg har fået skrevet utrolig meget med Andrea (min værtsmor). Hun er simpelthen noget af det sødeste! Og hun har allerede alle mulige planer om steder vi skal til, familie vi skal se osv. Hun siger også, at vi da skal holde noget til min Sweet 16 her i september!! :-D Jubiii.
For søren hvor er jeg dog spændt!! Og jeg skal endda allerede se min amerikanske familie på torsdag kl. 15.30 (Kansas tid). Jeg kan slet ikke vente!!
– M





mandag den 15. juli 2013

National camp - FO2

Så har jeg været på den nationale orienteringscamp fra onsdag til lørdag. Det var bare så sjovt!! Vi var 34 kommende udvekslingsstudenter fra hele Danmark. Kun få af os kendte hinanden i forvejen fra lokale før-orienteringer, så i starten var der vildt stille og mega akavet!! 
Men det ændrede sig hurtigt. Hele campen havde et stramt program, som lederne (8 tidligere udvekslingsstudenter på 19-23 år) havde lavet. Da vi ankom startede vi med den berømte AFS navneleg, som gjorde, at vi derefter alle kendte hinandens navne.
Torsdagen gik med en blanding af undervisning/oplysning/gode råd samt lege med skjulte budskaber. Vi havde også om dansk kultur. Her startede en af lederne på 19 år med at gå HELT NØGEN op igennem lokalet, hvor han begyndte at tale om danske ting (nøgenhed var åbenbart en af det). Haha! :-) 
Senere kom der også en dansk udvekslingsstudent, som kom hjem til Danmark i sidste tirsdags. Det var så sjovt at se, hvordan han talte dansk med en tung amerikansk accent, og at der var flere ord han ikke kunne huske!! :-D Gad vide om det også bliver sådan med mig...
Fredagen var egentlig også en god blanding af det samme fra torsdagen. Men så om aftenen, hvor vi havde fået af vide at der ville være fest, fik vi lige pludselig uddelt roller. Overraskelsen var at det var et "reversed wedding". Så der var altså bruden, gommen, brudepiger, fuld præst, elskerinden, wedding crashers, best man, woo girl (det var mig :-) ) .....
Vi startede med brudenatten, som blev spillet bag et lagen, så man kun hørte stemmerne - så morsomt!! Så brudevalsen, så fik vi dessert, så hovedret osv. - ret underligt!! Og med talerne ind imellem, hvor alle blev mere og mere ædru (skuespil!)... Hele aftenen spillede folk deres roller, så der var faktisk ingen normal snak. Det var virkelig noget af det sjoveste, jeg nogenside har været med til!!
Den sidste dag skulle vi bl.a. skrive et brev til os selv, som en reminder hvorfor vi valgte at blive udvekslingsstudenter. Det sender AFS så til os om ca. 1/2 år! Det bliver ret sjovt. Jeg skrev alt muligt med ".... og hvis du sidder i denne situation, kan du godt lige til at droppe det og tage dig sammen..."! og bla bla bla...
På campen mødte jeg nogle helt fantastiske personer. Jeg skal heldigvis rejse med nogle af dem (nogle skal bare med på samme camp i Texas, et par stykker skal også til Kansas!) Jeg glæder mig så meget til at se dem alle om et år, når vi alle mødes til the year-end-campen. 
Sikke nogle minder!!
– M

I sovelokalet med Clara og Emma :-)

En teambuilding øvelse

Mig og Kajsa (skal på samme camp i Texas + samme gymnasium i DK!)

Søde Julie og mig til reversed wedding

Har det sjovt ;-)

Woo-girl

Sjov og ballade

Endnu mere hygge

onsdag den 3. juli 2013

Skema

For nogle dage siden besluttede jeg mig for at skrive til "The President", "The Principal of Academic Affairs" og "The Principal of Student Affairs". Jeg kunne godt tænke mig lige at sige tak for legatet (det er jo en privat skole), og at jeg glæder mig meget til at blive en del af St. Teresa's Academy. Derudover fik jeg spurgt lidt ind til mit fremtidige skema. Der er jo tonsvis af forskellige klasser, jeg kan vælge at tage. 

Det er obligatorisk at have: American history, American Literature og en klasse fra kategorien "theology". Derudover ønskede jeg: Algebra 2 (det samme som man har i 1.g. i gymnasiet), Drawing 1 (skitsetegning), Digital Photography (sjov og hygge), Sociology (menneskelig adfærd) og Anatomy and Psysiology (menneskets anatomi - lige mig!!).

Jeg gav en liste over de fag, jeg ønskede. Og nu har jeg så modtaget mit skema, som jeg er super glad for!

Whitney siger, at jeg har fået nogle super gode lærere, så det er jeg glad for. :-)
X'erne er free-periods, som er til at lave lektier, gå på biblioteket, læse, selvstudie ......
Derudover er der jo 2 timers sport efter skole hver dag! :-D

Der er semesterskift efter jul, hvor skemaet ændres. :-)

PS. Jeg har summer-assignments!! Jeg skal læse 2 romaner, og være klar til en test på 1. dag!! :-D Puuhhaaa...

– M