lørdag den 19. april 2014

Passover

Jeg håber, at i alle har nydt jeres påskeferie – sådan en har vi ikke herovre! :-)
Vi har dog haft ”Passover”, som er en hellig jødisk uge, hvor de ikke må spise korn og kornsirup (som er i alt) i en hel uge! Min værtsfamilie gør det, men det gør jeg dog ikke! Det er for at mindes dengang, vhro jøderne flygtede fra Egypten.
I mandags og tirsdags var der ”Seder”, som er de 2 store middage. Mandag var vi hjemme hos onkel, tanke og fætre og kusiner. Vi sad ved bordet med sange, bønner og historier, som skulle læses i 2 timer, før vi der var middag! Man starter med fiskekage, ½ æg, salat, peberrod, kanelæbler, og persille, som man dypper i saltvand, som en del af en bøn. Der er også en form for kiks, som hedder Matza, som kun er lavet af mel og vand! Ingen salt eller noget andet! Der er en masse ting man skal gøre med dem! En af kiksene bliver gemt, og så skal børnene finde den. En anden bliver spist først, og en tredje skal man lave en sandwich ud af med det på tallerkenen. Derudover skal de voksne igennem 4 glas vin! Man skænker også et ekstra glas vin til ”Elisja”, og der er et tidspunkt, hvor man åbner hoveddøren for ham, hvis han pludselig skulle komme.
Det var kortere om tirsdagen, da vi havde et par af 20 mennesker på besøg! Vores Seder tog kun 15 min. og så kunne vi spise! :-)
Det har helt klart været nogle dage, som jeg ikke havde regnet med at jeg ville komme til at opleve i år, men meget interessant og lærerigt!

– M

Værtsfar Randy

Jeg har lavet krukken til højre i keramik!

Forret og programmet


Matza

Man tager 1 dråbe ud af vinglasset for hver af de 10 egyptiske plager

Åbner døren for Elisja

søndag den 13. april 2014

Prom - en uforglemmelig aften

Prom var en af de bedste aftener, jeg har haft i hele mit udvekslings år indtil videre!...
Jeg var med i stor gruppe, hvor vi var næsten 40 elever! Vi mødtes ved en countryclub, hvor vi tog masser af billeder af alle de kombinationer af personer, vi kunne finde på! Til middag sad jeg sammen med 3 af mine bedste veninder samt deres dates og Luca. Jeg var super glad for bordplanen! Selve prom var ved et sted, som hedder Uptown, og det var et virkelig flot sted! Der var massere af vinduer, og vi havde en masse hvide små lyskæder over det hele. Vores tema var ”Midnight clubbing in Paris” så vi havde Eiffeltårne og frisklavet crepes, som var ligesom danske pandekager! :-)
Det var lidt akavet i starten, for vi var ikke så mange, men så begyndte flere og flere at komme, og det var så sjovt! Jeg dansede med mine venner fra kl 21:00- 00:00 – lige indtil den sidste sang blev spillet! Det var pænt varmt i de lange kjoler og ikke helt let, for stiletterne røg hurtigt af! Der var en photobooth, hvor vi fik taget tonsvis af sjove billeder! Jeg elsker photobooths!!
Jeg var del af promcomitee, som planlagde hele prom, og jeg tror, at alle syntes at det var en virkelig sjov aften!
Hov ja, da vi ankom, skulle vi trække fra en hat, for at se om vi skulle testes, for om vi havde drukket. Jeg trak lilla, så jeg blev testet, og skulle puste ind i maskinen. Jeg begyndte selvfølgelig at grine, mens jeg pustede, for jeg kunne se mine venner kigge ind. Det viste heldigvis 00.00! Så kan jeg sige at jeg har prøvet det! :-)
Da prom var slut ved midnat, tog vi videre til et junior afterparty, men vi var der ikke mere end ca. en time, og så tog vi hjem til min veninde kl. 02.00, hvor vi havde et sleepover (mig, Janie, Luca, Rachel og Lauren – super gruppe piger)! Vi blev oppe og bare snakkede i timevis, og lagde os ikke til at sove før kl. 04.45! Jeg kunne ikke sove længe i morges, for Luca skulle hentes! :-) Jeg har været bare en smule træt i dag!
Til prom fik jeg talt med en hel del, som jeg ikke normalt er så meget sammen med. Jeg føler at jeg er kommet meget tættere på mine venner, end jeg var før! Det var sådan en uforglemmelig aften!
– M


Alle de dejlige piger

Luca <3



Rachel


Janie & Rachel

Janie, Rachel, Stephanie


Liam, Janie

Tina, Rachel


Stephanie

Stephanie, Liam, Janie, Rachel

Janie


Janie, Lauren

Janie, Lauren

Janie, Lauren + dates


Hele gruppen!




Janie & Luca

Janie

Luca, Sam, Steven


Luca & Leonarda :-D

Janie, Luca, Niel, Lauren, Stephanie

Luca



fredag den 11. april 2014

Promposal on Happy Friday

Endelig er det fredag! Det har været en meget lang uge med mange prøver, atletik stævner, lange timer, sportstræning, baseball kamp, og mangel på søvn.
Jeg tog til Barstow’s pige fodbold kamp, som de spillede mod vores rival skole; Pembroke (som Luca går på). Vi vandt 1-0! :-)
I morgen er det prom, og jeg tager min dejlige veninde Luca (Ungarn) med som min ”date”. De drengevenner, som jeg gerne ville invitere, bor desværre mindst 2 timer væk, så det duer ikke rigtig, men det bliver sjovt med Luca!
Her i USA gør man helt vildt meget ud af at spøge til prom , homecoming, og lignende. Mange kalder det en ”promposal” (prom+proposal) :-) Jeg tænkte, at det da ville være sjovt at prøve, nu hvor vi jo er udvekslingsstudenter, så jeg brugte mange timer på at lave en planche, som skulle forestille en fodbold. Jeg klippede alle bogstaverne ud i hånden og limede dem på den bold, jeg havde tegnet.
Da kampen var færdig gik jeg over til Luca med fodbolden i hånden! :-) Hun sagde ja! Hehe. Jeg havde allerede spurgt, men ikke officielt idet jeg har haft så travlt hver dag.
Hvor jeg dog glæder mig til prom! Jeg har været med i ”prom comitee” så jeg kender til alle detaljerne – det bliver super godt!
Efter kampen kørte jeg med fodbold holdet hjem til skole, hvorefter jeg tog til "the country club" til middag med mine værtsforældre. Jeg havde dem helt for mig selv i aftes, idet Miriam og Becca er på en tur i denne weekend. Der var den smukkeste solnedgang udover goldbanerne. Vi sad udenfor, for vi har haft temperature i 20'erne de sidste par dage! Dejlig varmt! :-)
– M

Barstow elever

mig og Luca

Tina & Sarah efter deres sejr

Hallbrook solnedgang


torsdag den 10. april 2014

1. atletik stævne

I tirsdags var jeg til et track meet (atletik stævne), hvor vi tog fra skole kl. 13.30. Vi tog skolebussen dertil, og det var virkelig sjovt! Jeg er ikke godkendt til at løbe endnu, idet der er en masse high school sports regler, som siger, at man ikke må, konkurrere til sportsstævner for en anden skole, hvis man lige er flyttet skole. Det er meget underligt. Men det gør mig ikke rigtig noget, for som det er lige nu, så er jeg med på holdet, og jeg træner med dem hver dag, men til stævnerne, er jeg ”team manager”. Så jeg holder styr på tider, pladser, hvornår hvem skal hvad, hvor ting er, hjælper til, osv. Jeg er glad for den løsning, og det samme er min træner, som har brug for en ekstra hånd!
Det var et meget langt stævne, og vi var ikke hjemme på skolen før kl. 21.30! Jeg gik i seng kl. 00.30, da jeg endelig var færdig med min historie fremlæggelse samt at læse til min kemi prøve! Jeg var en zombie dagen efter (i går). Da jeg kom hjem fra normal træning den dag, sad og skulle læse til historie test, men jeg faldt i søvn klokken 8 over på min historie bog! Jeg sov en hel time indtil jeg fik en SMS og vågnede! Men jeg havde jo ikke læst til historie, så jeg tog et bad, og så læste jeg indtil kl. 23.30! Jeg har brug for at sove!! :-)
Vi var faktisk til endnu et stævne i aftes, hvor det blev endnu en sen aften!
– M