torsdag den 21. februar 2013

Mulige afrejsedatoer under ventetiden

Her for tiden tjekker jeg min mail omkring 17 gange dagligt. Jeg er nemlig medlem af nogle grupper på facebook, hvor der er udvekslingsstudenter fra Skandinavien, som alle skal til USA. Der er flere og flere, som allerede har fået familie og placering. Hver gang min telefon bipper, og der står: "Så har jeg fået familie... bum bum bum...", tænker jeg bare - Hvorfor er det ikke mig!? Men jeg ved selvfølelig godt, at det er tidligt, men jeg ville stadig ønske, at jeg i det mindste vidste hvor i landet jeg skal bo! Det er nemlig det første, som folk spørger mig om, når jeg siger, at jeg skal til USA.
Jeg har lige fået en mail fra AFS. 
Afrejsetidspunkterne er fastlagte:

Den første og største afrejse er d. 7. og 8. August. (modtaget information om værtsfamilie inden d. 25. Juli.)
Den anden afrejsedag er d. 23. august. (modtaget information om din værtsfamilie inden d. 8. August.)
Den tredje afrejsedag er d. 11. september. (modtaget information om, at der er en værtsfamilie på vej.)

Hvor jeg dog håber, at jeg kommer med den første! Det ville være så ærgerligt først at rejse, efter skolerne er startet! 

Der er også kommet datoer for førorienteringen. Den varer i 4 dage, og jeg skal på den fra den 10. juli til den 13. juli. Jeg glæder mig virkelig til førorientering, hvor jeg kan møde en masse andre unge, som er lige så spændte, som jeg er! :-)

– M

torsdag den 10. januar 2013

1 ud af mange - en drøm

"Da du er blevet godkendt til et ophold i USA i skoleåret 2013-2014 fremsender vi hermed....."
GODKENDT I USA!!! Hvor er det bare vildt! :-)

Jeg har fået brev fra USA, og jeg er også godkendt derovre, så nu går de i gang med at finde en familie til mig! Jeg kan blive helt sindssyg af at tænke på det!
Hvilken familie venter på lige netop mig? Børn - Ingen børn? Dyr - ingen dyr? Koldt klima - varmt? Lille by - stor? Texas accent - New York accent? ......... Jeg ved intet endnu!
Men man bør få informationer om placering allerede fra januar af! :-D

Selvfølgelig skal jeg afsted, men nu kommer det meget tæt på! Det er langt væk - meget langt! Specielt nu, hvor jeg lige har været ude for min ulykke! Hvad skulle jeg gøre uden min familie? Men jeg bliver nødt til at tænke positivt! Jeg bliver nødt til at tænke på den følelse og gejst, jeg får hver gang, jeg læser en udvekslingsblog eller får et AFS-brev ind af døren.

Men igen...... Jeg er igang (sammen med alle mine venner) med at ansøge gymnasiepladser, og det er SÅ SUPER ØV, at jeg ikke kan tage det næste skridt sammen med dem! Men jeg må bare håbe, at mine rigtige venskaber er stærke nok til at overleve et års adskillelse, og at jeg stadig har dem, når jeg kommer hjem!!

Men jeg er 99% sikker på, at det er det værd! 
Det er kun 1 år ud af mange, 
1 jul ud af mange, 
1 fødselsdag ud af mange, 
1 gruppe venner ud af mange 
............. men 1 EVENTYR som ingen andre! ................

Min drøm er at være udvekslingsstudent i USA 
– Så det er det jeg skal! <3 –

onsdag den 19. december 2012

Respons fra AFS – USA

WOW! AFS i USA er godt nok hurtige!! I går ringede Gry fra Danmark og fortalte hvilke ting de ville have udspecificeret! Såsom: kontaktlinse-styrke, allergi (mht indendørs/udendørs katte), rejser vi har taget, nyeste karakterer ..... og skostørrelse. Ej laver bare sjov – MEN det er lige før!!!. Det er snart ved at blive helt mærkeligt at der er nogle fremmede mennesker, der ved så meget om mig! :-D Wierd!
Men dejligt at jeg ved, at de er i gang! Venter stadig på at blive endelig godkendt, så de kan finde en familie!..... Tik - Tok. <3

tirsdag den 27. november 2012

Ansøgningen sendt til USA :-D

Yes, så har jeg endelig hørt tilbage fra AFS, og jeg er blevet godkendt af AFS Danmark. :-D
Næste step er at ansøgningen sendes til AFS USA, og når de har godkendt mig, så er jeg endelig godkendt. Forventer dog at vente en del måneder til det. :-(
Først efter det, finder de værtsfamilier. Der er langt igen, men nu kan jeg slappe lidt af. :-D

- Michelle

mandag den 22. oktober 2012

Næsten... men ikke helt færdig...!!

Jeg sad her i weekenden og nød, at jeg bare kunne holde fri og ikke tænke på ansøgningen mere. Men selvfølgelig var den ikke helt færdig. Det står skrevet i den amerikanske lovgivning, at AFS USA skal sikre sig at udvekslingsstudenterne kan følge med i undervisningen i en amerikansk skole. Derfor skal alle udvekslingsstudenter tage en "SLEP-test", før man kan komme til USA. Denne test bliver også brugt til at placere eleven i den rigtige klasse (freshman, sophomore, junior, senior).
De vil have den tilbage allerede inden for 2 uger. Min engelsklærer er på ferie i denne uge, og i næste uge, har jeg terminsprøver. Derfor valgte jeg at tage testen i dag i idrætstimerne på skolens kontor. Det gik faktisk rigtig godt:-). Men den var ret lang! Den tager 1 1/2 time!!
AFS havde malet testen op til at være rimelig svær, hvilket gjorde mig meget nervøs. Men det var den heldigvis ikke:-)

Så afsted med "SLEP-testen"...

- Michelle


tirsdag den 16. oktober 2012

Ansøgning afsted.... ENDELIG!!!

Efter nu små 2 måneder har jeg endelig fået sendt ansøgningen afsted. Heldigvis ved man ikke, hvor meget arbejde det er, før man går i gang!:-) Puuhhhhaaa...

Ansøgningen indeholder:

Personal + family detail
      – general info
Personal statement
      – brev til host family på 1/2 – 2 computer sider
Travel Prefrence
      – religiøs overbevisning, rygning, sprog...
Health
      – lægerne skal undersøge alt muligt
      – en masse vaccinationer
Photo
      – 5-8 fotos af hverdag, fritid, interesser, family, venner...
Authorization
      – Forældre kontrakt
Academic
      – skolen skal udfylde en del bl.a. karaktere de sidste 3 år
      – letters of recommendation fra lærere
Parent statement
      – brev fra forældre om mig
Concent
      – Samtrykkeerklæring
      – Ansvarsfraskrivelse
Passport copy
Sprogtest
      – Engelsk sprog anbefalings form (indplacering i levels fra 1-5 i læsning, mundtligt, skrivning)
      – Writing sample (skriv i 1/5 time om 1 ud af 3 emner)

+ 2 deltageraftaler skal sendes ind med posten!


Som i kan se, er der en hel del, der skal gøres! Og man skal både have fat i ting fra skolen, lærere, forældre, læger... Det er helt sindsygt. Men er enormt glad for, at det endelig er færdigt!
Næste step er at AFS kigger den igennem for at se om alt er ok. Og derefter sender de den til USA! Ihhh hvor jeg glæder mig!

- Michelle

***

PS. Til alle fremtidige udvekslingsstudenter: Saml jeres dokumenter 1 sted! Det er SÅ meget, og I får brug for at kunne danne jer et overblik. 
PPS. Få talt med jeres læger og lærere som noget af det første. Ved ikke med jeres, men mine er ikke gode til deadlines ;-)

mandag den 20. august 2012

Så kan jeg komme i gang...

Efter lang ventetid pga sommerferien har jeg nu været til interview med AFS. Fordi organisationen består af frivillige, skulle jeg interviewes i Farum. Med til interviewet var en tidligere udvekslingsstudent, hvilket var super, for han kunne fortælle hvordan det virkelig er derovre og dele sine erfaringer. 

Interviewet var uden forældre, så det var kun mig. Vi talte i 2 timer, så de kunne finde ud af, om jeg er egnet til et år i et andet land. Selv troede jeg ikke, at interviewet gik så godt, men det gjorde det heldigvis, for jeg blev GODKENDT:-) 

Jeg har tænkt meget over, om jeg skulle vælge AFS eller Explorius, for de er begge fantastiske organisationer - men...

Jeg vælger AFS!!! :-)

Grunden til dette er, at de har eksisteret siden 1957 og har været den største organisation siden. 
De er kun drevet af frivillige = at de kun er der, fordi de elsker at arbejde med udvekslingsstudenter.
Derudover har jeg hørt fra en veninde, at de tager sig af meget mere papirarbejde end andre eksempelvis med visumpapirer (som er vildt besværlige!)
De har også en masse før-, under, og eftercamps.
Og så tilbyder de "discovery tours" (ture med andre udvekslingsstudenter rundt i USA).
Jeg fandt også en undersøgelse fra Styrelsen for international uddannelse. Alle pile pegede på AFS.

Alt i alt føler jeg, at de virkelig har styr på, det de gør - og at de går op i det med liv og sjæl. 

Nu skal jeg så i gang med en kæmpe lang full-application. Puuuhhhaaa!:-)

Det er dejligt endelig at have fastlagt noget. Specielt fordi jeg har vidst, at jeg vil afsted i 3 år. :-)

- Michelle