mandag den 20. august 2012

Så kan jeg komme i gang...

Efter lang ventetid pga sommerferien har jeg nu været til interview med AFS. Fordi organisationen består af frivillige, skulle jeg interviewes i Farum. Med til interviewet var en tidligere udvekslingsstudent, hvilket var super, for han kunne fortælle hvordan det virkelig er derovre og dele sine erfaringer. 

Interviewet var uden forældre, så det var kun mig. Vi talte i 2 timer, så de kunne finde ud af, om jeg er egnet til et år i et andet land. Selv troede jeg ikke, at interviewet gik så godt, men det gjorde det heldigvis, for jeg blev GODKENDT:-) 

Jeg har tænkt meget over, om jeg skulle vælge AFS eller Explorius, for de er begge fantastiske organisationer - men...

Jeg vælger AFS!!! :-)

Grunden til dette er, at de har eksisteret siden 1957 og har været den største organisation siden. 
De er kun drevet af frivillige = at de kun er der, fordi de elsker at arbejde med udvekslingsstudenter.
Derudover har jeg hørt fra en veninde, at de tager sig af meget mere papirarbejde end andre eksempelvis med visumpapirer (som er vildt besværlige!)
De har også en masse før-, under, og eftercamps.
Og så tilbyder de "discovery tours" (ture med andre udvekslingsstudenter rundt i USA).
Jeg fandt også en undersøgelse fra Styrelsen for international uddannelse. Alle pile pegede på AFS.

Alt i alt føler jeg, at de virkelig har styr på, det de gør - og at de går op i det med liv og sjæl. 

Nu skal jeg så i gang med en kæmpe lang full-application. Puuuhhhaaa!:-)

Det er dejligt endelig at have fastlagt noget. Specielt fordi jeg har vidst, at jeg vil afsted i 3 år. :-)

- Michelle


onsdag den 30. maj 2012

Interview med Explorius



Hejsa:-)

Der er nu kun 1 år og et par måneder til, jeg tager af sted, og jeg har valgt, at jeg enten selv vil prøve selv at finde en familie, og ellers vil jeg rejse med AFS eller Explorius. Derfor var jeg i dag til interview med Explorius i København. Jeg talte med en ved navn Linda, og det gik super godt. Jeg havde både mor, far, søster og bror med. Derudover skulle jeg medbringe alle mine karaktere, og så gav jeg hende en kopi af mit "student letter" og "letter of recommendation". 

Vi talte i 1 1/2 time om alt lige fra, hvad jeg har af forventninger til mit år,  hvad jeg kan forvente, og hvordan processen er fra start til slut. Hun var virkelig sød, og jeg følte virkelig, at hun tog sig tid til at interviewe mig, og at hun var meget erfaren. Hun sagde, at hun helt sikkert syntes, at jeg er egnet til et års udveksling, at jeg er er en meget smilende og sød pige og er helt klar på forskelle og muligheder. 

Jeg er så sindsyg glad! Jeg kan ikke tænke på andet. Nu skal jeg så overveje det hele og få et interview med AFS, så jeg kan beslutte mig for en organisation, og hvis vi finder en familie i mellemtiden, så ser vi på det:-D jubiiiii. 

- Michelle


fredag den 25. maj 2012

CV, Interview, survival kit, letter of recommendation...

Hej allesammen.

Det er desværre lang tid siden, jeg har skrevet her på bloggen, men indtil nu er der ikke sket noget nyt i processen. 
Jeg har nu fået skrevet et CV om mig selv, og hvorfor jeg gerne vil være udvekslingsstudent. Dette brev skal jeg sende til forskellige familier, som mine forældre kender, så vi selv kan prøve at finde en familie. 

Det skal også bruges til at få et interview hos AFS. For hos AFS skal man først udfylde ansøgningen samt skrive et cv, og det er først, hvis de godkender en, at man kan få et interview (Meget besværligt!). Som hjælp til dette har jeg fået et "letter of recommendation" fra min engelsklærer, som jeg er meget taknemlig for. Det, er jeg sikker på, vil hjælpe.

Det er heldigvis kun AFS´s ansøgningsprocess, som er så indviklet. For jeg har gratis og forpligtiget booket et interview hos Explorius i København på onsdag d. 30/5-12 helt. Jeg glæder mig.
Sidste gang jeg talte med et bureau (Aspect), var til et infomøde for et halvt år siden, hvor jeg fik af vide at jeg var alt for tidligt ude. ØV ØV. Men nu er det endelig tid. Der er trods alt kun 1 år og 3 måneder til!!!

Som mange nok ved, har jeg læst alle sites, som er værd at læse omkring udveksling. Denne hjemmeside er særligt god: http://exchangestudentworld.com/ Her står der alt om alt. Men der er grænser for hvor mange gange, jeg kan læse de samme artikeler. Netop derfor har jeg længe ledt efter bøger om udveksling - men uden held på biblioteket. Så var det, at jeg surfede lidt rundt på nettet om udvekslings-bøger, og jeg fandt bogen: The Exchange Student´s Survival Kit. Den lyder super god, og dette er hvad SAXO skriver om den: 

A guide for young people traveling abroad, helping them better understand the experience of international exchange programs and avoid common misunderstandings and problems that may occur in the course of their adjustment to a new culture, a new family, a new school and a new community. 

Jeg har nu bestilt den hjem til bare 150 kr, og jeg glæder mig til, at den ankommer, så jeg kan læse mere om, hvad jeg kan forvente, trinnene i processen og hvordan man tackler forskellige situationer. 

Endelig sker der noget :-D

- Michelle


søndag den 25. marts 2012

Poster:)

Jeg har længe gået og overvejet, hvordan jeg mon ville kunne få USA drømmen ind på mit værelse. Men jeg har indtil nu ikke kunnet finde på noget.
Så i går fik jeg en ide. Jeg ville da lave en enorm poster på 1 m. x 70 cm. Denne ville jeg så kunne fylde ud med udklip fra alle mine udvekslings brochurer og kataloger - som jo alligevel er for gamle!
Så jeg begyndte at klippe, klippe, klippe. Jeg brugte 1,5 limstifter og en halv søndag, før jeg var færdig.
Min udveksling/USA plakat hænger nu på min væg foran min seng, så jeg kan kigge på den hver aften, før jeg falder i søvn.

Her er nogle billeder:-)

- Michelle

torsdag den 15. marts 2012

Det første indlæg...

Hey blogger.com

Dette er mit første blogindlæg. Jeg håber, at jeg kommer til at skrive herinde, så ofte som jeg nu kan. Denne blog er om mit fremtidige udvekslingsår til USA, hvor jeg vil holde mine venner, min familie, og andre udvekslingsstuderende opdateret på, hvad der foregår på den anden side af Atlanten!

Derudover håber jeg at kunne komme af med nogle af alle de tanker, jeg gør mig omkring mit udvekslingsår, for det kan godt blive lidt trættende i længden for min familie og mine venner at høre på:-)

Jeg rejser i august 2013, og jeg kan ikke vente med at begynde planlægningen.

Af hvad jeg kan læse mig til, skal man begynde at planlægge 12-15 mdr. før afrejse, så der er ikke lang tid endnu:-D

Men selvom der alligevel er en del tid til, at jeg skal rejse, håber jeg, at der vil være en masse spændende omkring forberedelser, interviews, osv., at blogge om...

- Michelle